Pages

Followers

Tuesday, 26 July 2011

...cermin diri hiasi peribadi...

assalamualaikum.. hai hoi hoi... selamat pagi pada kamo2 semua... saya ni baru balik dari mengajar budak2 kat sekolah kebangsaan puchong indah.. jam 6.30am dah merempit dari umah ( sentul ) ke sekolah ( puchong ).. dalam jam 7am dah sampai ~ hebat tak saya merempit? sebab kalau ikutkan dari sentul ke puchong makan masa 1jam.... hehehhe siap je mengajar, jam 7.45am terus memecut laju balik rumah... sampai jam 8.40am ~ sebab kan waktu2 ni jalan jem... so, lambat sampai sikit la.... tengah hari ini nak ke sekolah tu lagi, untuk mengajar sesi petang pulak.... so, masa yang ada ni bolehlah berbloggingkan? 


hari ini saya nak bercakap pasal kehidupan..... kalau kat facebook tuh, boleh dikatakan hari2 saya baca status kawan2 mengenai kekecewaan, kedukaan dan ada kala mempersoalkan kenapa mereka tak dapat seperti orang lain dapat.... ~mungkin kamo antara mereka2 tu juga kan? jangan tipu...... harus diingat, ketika inilah proses kematangan akal & kesabaran hati kita diuji allah. kenapa ujian dan dugaan allah beri kepada kita? sebabnya allah sayang kita, allah tak mahu kita leka, allah mahu kita bersyukur.... 


manusia mudah leka bila senang, bila ditimpa musibah baru ingat allah... baru nak menadah tangan meminta pertolongan dariNYA... ujian dan dugaan adalah proses untuk kita cermin jati diri kita. sekuat mana kita menghadapi ujian itu, setabah mana kita bersabar dengan masalah itu. allah memberi dugaan kepada hambanya kerana 'dia' yakin kamo mampu menghadapinya. cuma bezanya cara kamo selesaikannya. cara baik atau cara kotor. disinilah akal memainkan peranan, disinilah menguji setegar mana hati kamo. jika kita teguh dengan imanNYA, insyaallah kita peroleh ganjaran yang manis... jika segala dugaan dan masalah itu kamo hadapi dengan kemarahan hati, persoalkan takdir hakiki, kamo akan jatuh ke lembah kehinaan... simple je kan? pokok pangkalnya hati dan akal... iman penyuluh jalan....


yakinlah, setiap apa jua yang berlaku hari ini, apa yang akan berlaku nanti, allah lebih tahu apa yang terbaik buat kamo. allah sentiasa mempunyai perancangan yang terbaik buat kamo2 yang taat kepadanya. mungkin sekarang kita menangis kerana kesusahan, esok lusa kita tersenyum kerana kemanisan kebahagiaan, mana tahu kan? ingat! bila kita susah, fikirkan bahawa ada orang yang lebih susah dari kita... =)

24 comments:

nuha ahmad said...

terima kasih.=)
nasihat yg berguna.....

mia shafie said...

g0od j0b...nasihat yg sempurna....

miss'ENH said...

really a nice advice..
teaches me a lot.. thanks :)

lala shaheila said...

tambah ilmu lagi.. :)

kak lang said...

ermmm, jom muhasabah diri...

hyz said...

nuha : welcome ^^
mia : trimas...
miss 'ENH : welcome ^^
lala : yup...
kak lang : jOm...

Adylia Qarissa said...

betul tu...jangan fikir kita susah sebab masih ada insan yang susah dari kita..
jangan terlalu gembira kerana air mata akan menyusuli kegembiraan tersebut.. :)

nak tanya...p mengajar apa nie?? ajar poco poco ker?? kejap jer...huhuuuu

ZWAN SABRI said...

Tawu takpa.. kadang2 tu rasa funny plak bila baca status depa kat FB.. macam2 ragam ada.. HAHA
btw, mengajaq leklok naa.. ;)

MySuaraBlog: SODA itu STRESS

amni azmira said...

saling ingat-mengingati..nasihat yg baik nihh

EkaBukanMakcikKau said...

aku sebagai budak cute yang kesembilan nak tanya , kau ni cikgu ke hah ? dah ah muka kau cam budak skolah aku , wakakkaaa

Syafiq_Elf said...

Thanks bro 4 the tips :D

hyz said...

adylia : yup... betol tu kn? a'ah ajar poco2.. hahha
zwan : kan? baek boss
amni : ingat mengingati tugas kita sume kan?
eka : ekabukanmakcikkau : haiyooooo cikgu x bertauliah jek.....
syafiQ : welcome ^^

cik pieja hut said...

ingat mengingatkan antara satu same laen memang bagus...

hyz said...

cik pieja : tanggungjawab kita semua tu kan?

iKhRam said...

nasihat yg baik
kalau kita susah, ada manusia yang leboh susah dari kita.. huh
kene bersyukur kan?

Lalalililulu said...

tenks 4 da advice...
neway aku pun nyamph bace status org kt fb,...t yg skang mls on fb...nnt tambah dose kering..heh

hyz said...

ikhram : yup.. mestilah kn bersyukur...
Lalalililulu : hahah tau x pe...

syrupmasin said...

bagus betol..jd chef bole..jd ustaz bole..ermm..bertuah badan :D

amir aizat said...

nice advice la!

Siti Arfah said...

Nice entri la hyz. :). Wah mrempit ! hehe.

hyz said...

syrupmasin : hahah x de lah sampai jd ustaz beb.... ilmu masih cetek...
amir : tQ
siti arfah : hehehhe rempit la...

Azham Vosovic said...

kamu cikgu kah?

hyz said...

azham : lebih kurang la...

Cik Bell said...

suka penutup entri..101% setuju.
memang la mula2 susah nak terima hakikat,tapi lama2 kita gembira dengan apa yg pd mulanya kita tak suka.Sesungguhnya segala sesuatu pasti ada hikmah sebaliknya. :)