Pages

Followers

Saturday, 17 September 2011

saya nak rm26,000 je

assalamualaikum... hai hoi hoi.... salam sabtu buat kamo2 semua... hey... kamo2 tak de buat open house ke? jemput2 la saya datang.... ~ muka tak malu....  ye lah, saya ni kalau tak de hal mana nak kuar umah. sampai kena paksa ngan osmet suruh kuar... kalau dok umah, selalunya saya on9, kemas umah, dah siap semua baru saya start melukis. bila dah penat buat kerja rumah, mula lah malas nak melukis.. hehhe


saya ni memang jarang tengok tv. awal minggu ni, saja on tv. ye lah tv gedabak besor mahal2 tak buka kenapa? hehehe... semua channel saya buka ~ men tukar2.. tak ada yang berminat... tiba kat tv3 saya stop kejap. tertarik dengan tajuk rancangan wanita hari ini ~ alamak... jatuh saham orang ensem tengok whi. cover... cover... errr saya stop sebab apa, sebab tertarik dengan tajuk perbincangan mereka petang tu. " cinta berkurun, kawin tak juga "...


antara pendapat2 tetamu jemputan yang hadir, saya tertarik dengan bahagian jumlah hantaran. ye lah, sekarang ni dah macam satu trend bila jumlah hantaran semua nak bermain dengan angka. macam rm11,111 / rm22,222 / rm 20,011 dan macam2 lagi jumlah yang tak masuk akal ~ sepak nak? bila dah berlaku macam ni, lelaki dah jadi takut nak masuk meminang, melainkan betul2 dah bersedia dari segi kewangan. ~ err saya bercakap dari konteks lelaki ye...  kalau rm10,000 tu mungkin harga standart bagi sesebuah hantaran. pada pemerhatian saya, semakin tinggi pendidikan wanita tersebut, semakin naik jumlah hantaran tersebut.... mak bapak pula selalu cakap " kita ni bukan nak jual anak" tapi jumlah yang diberi hanya tokey2 emas saja yang boleh masuk meminang... hahaha macam mana yang kerja biasa2 je ni? so, tak hairanlah sekarang ramai anak muda yang lewat kawin kan? kos perkahwinan itu sendiri yang semakin meningkat....


banyak jugaklah faktor2 yang menyumbang kepada trend berkahwin lewat ni.... antaranya, mencari keserasian, tak puas hidup bujang, sibuk dengan kerjaya dan macam2 lagi lah.... pasni pasti kaum2 hawa akan boom saya dengan statement entri ini... hahahah... errr korang ada penjelasan lain ke kenapa kamo2 semua kawin lambat? tetttttttttttttt


errr ada yang nak masuk meminang saya? sediakan rm26,000 ye sempena umur saya.. muahahhahaha






23 comments:

DRceria said...

kdang-kdang isu harga hantaran ni jadi isu walhal benda tu bukan lah menjadi kewajipan dalam agama kita.. agama kita mewajibkan 'mas kahwin' hantaran itu hanyalah sekadar hadiah kepada si isteri bukan kepada keluarga (even parents)...
ada parents yang menetapkan harga hantaran anak mereka mengikut pelajaran, diploma, ijazah, phd etc... tapi cuba kita sebagai lelaki tanya pada mereka..
1. anak mereka ada sijik halal tak?
2. sijil sirim?
3. kalau jual/beli mcm kereta cm na? ada test drive, ada downpayment..
4. harga kenalah seimbang dgn serivice. (macam kuahajaq bahasa kan)

TAPI INILAH DILEMMA LELAKI ZAMAN KINI... so... plsssssss, uolz yg gurls ni,, kenalah berpada...hehehe...
>.<peace...

Pendamba Mawar said...

26,000?hahaha tinggi lu letak..hahaha... menarik isu ni.malas nak pkir..haha..

khwin letak harga tinggi2? pendamba nak test dulu la..boleh tak...kualiti berbaloi 'harga' baru bayar ful..

kesan law letak harga tinggi macam ni la..ramai yang tak khwin la nanti

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

halamak . 26ooo tu , hee ,
;)

teha said...

hoho.. banyak nyee !

hyz said...

DRceria : kan? perjuangkan hak lelaki.... cewah.. hahaha
pendamba mawar : setuju ngn kamo...
ini belog saya : hahahha
teha : sikit je tu

Brilliant Marjan said...

woha..sebaya ke kita?memang tak kwen lah kalau hantaran tinggi gitu..nak berkat ke nak memusnah?fikir-fikirkan..

~for me, fikir lepas kawen tu nak hidup mcm mana..

diana said...

letak murah2 akan buat lelaki kurang hargai pompuan tu..
bila letak mahal baru la rasa nak cerai pun tak sanggup..
wakakakaka

afzalsukasuki said...

aku bayar ansur2 la.aku bayar 27k..sekali upah jadi org gaji.kahkahkah

hyz said...

marjan : kan?
kak diana : mcm tu plak... hahaha
afzal : ansur2? hahha baek mintak diskaun... hehe

Puan Kutu said...

awk tu kenapa lmbt kawen?haha..

LaLa said...

Lala pon lau kawen nak letak hantaran ikut umo...hahaha
skrg baru 20,plan nak kawen 24 :P
so 24,000 la hantarn XD

nuyen said...

ouh , dah 26 tahun ea ? teehee .

hyz said...

pn kutu : kamo dah buat sy blushing...
Lala : 24? kawen la 30 = rm30,000 vavavavavava
nuyen : ye sayee....

Mawar berduri said...

uihh .. letak tinggi2 nti sampai ke anak cucu pn hutang knduri kwen x habis d bayar .. gerr~ .. biar sederhana asal kn bahagia jiwa .. ;) kn kn ? ^_^ peace .. x slh bgi yg mmpu tp x mo mmbazir sgt. lalala~

nasyitahahmadzaini said...

huhhuhu...mst la kene hantaran yg standard...ikot zaman...huhu...kalo sy kawen nnt,,sy nak rm15,000...huahuahua...

ish,,mcm takot plak statement,,"cinta berkurun,,,kawen tak jugak"...sbb kite n bf da nak masuk 7 tahun couple...-_-

budakijaupendek said...

hilang macho tgok WHI. haha
btw suka lelaki rajin mengemas.
oh nk masuk meminang la nnti.
trunkan la harga sikit. haha

n-ya said...

tak puas hidup bujang....btol2....abis2 study lps degree pon dkt2 25thn da time grad...

Princess Nusy said...

hehe..kalu hntaran tinggi tu mksudnye dh btul2 brsedia dari segi kewangan..kan nk tggung anak dara org...kikiki...dh 26?hyz nmpk muda lg..err..hehe..

iyan shazlind said...

wah rajin mengemas umah...patut la hantaran RM26000 hehehe

LaLa said...

30 tua sgt...

Kakkoii said...

huh... kalo mcm tu nak kawen dn budak umo 10 r.. bru 10 ribu jek

Nur Zulaikha said...

singgah sini..wowww...birthday sy 26.6..nk letak jugak 26062011...blh tk?hehehe

Ribena lalalaaa~ said...

wuhu...shomel gambo nye....heee