Pages

Followers

Friday, 28 October 2011

jOm masak bersama chef hyz #12 - ikan bilis goreng belacan

assalamualaikum... hai hoi hoi... oke, seterit to da point, hari ni dapur bujang mempersembahkan resepi giler sempoi, mudah dan sodap. sesuai untuk orang2 bujang yang malas cam saya. ibu2 isteri2 yang malas pun buleh terai. hahaha.

.: ikan bilis goreng belacan :.
ikan bilis ~ kalau boleh guna ikan bilis yang tak masin dan yang da belah dua tuh..
setengah ulas bawang besar
2 ulas bawang putih
5-6 biji cili padi
sedikit belacan
garam & mak aji ~ boleh letak kalau makan mak aji lah

.: cara buat :.
1. mula2 kamo2 goreng ikan bilis sehingga garing, kemudian angkat dan toskan ~ letak tepi
2. bawang besar, bawang putih dan cili padi dihiris halus, kemudian tumis dalam kuali
3. masukkan belacan, dan sedikit garam ~ sikit je kalau belacan jenis masin dan mak aji kalau nak letak
4. kemudian, masukkan ikan bilis yang digoreng tadi.. gaul sehingga serata dan angkat. siaplah...

hey kamo : amacam? senang je kan?


47 comments:

♛RaRa♛ said...

fuyooo.kemain dapur bujang gituh.muehehe.okey akan dicuba..^-^

NAZRUL AZAT said...

ape kate hyz masak kt saye ? heheee

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

terliur tu . sedap sedap sedap :)

Anum said...

sedapnya
rajinnya masak

DRceria said...

fuyooohh...! Hyz! nanti DRC nkk buat jgk la...

syafiqakarim said...

haha bole di buat laki nih

ch000tz axoera said...

hehehee rajin YB memasak yer hehe

♥ zura ♥ said...

malas nak kopekk ikan bilis :b

ctk said...

bagus la chef hyz ni..blog kamu akn jd buku resepi ct bila kt umah sewa nti..haha

diana said...

raya ni buat kuih tak?:p

PrinceMirulJr said...

masakkan untuk kita ek...
ngehehe

Ungu Violet said...

sempoilah...mamam ngan nasik panas sodap nih..:)

cik nur said...

nur pun slaloo masak mcm nie jer untuk tekak sendiri boleh la tapi kalo dah kawin ssh la kalo masak nie jer kan hehehe

♥ p a a n i ♥ said...

sonang je tuu!! dh la sedap!

Rosalia said...

simple tp mesti sedap ni.:)

Edy Fee said...

jadi shef lak skrg ye..top chef ke master chef ni
hehehe
hurmm alergic la plak velachan

Edy Fee said...

jadi shef lak skrg ye..top chef ke master chef ni
hehehe
hurmm alergic la plak velachan

♥Aien Najwa♥ said...

wahh..sodap nyow jang!!~~=)

faizal mohd said...

mintak sket. nak tapau bawak balik.

Ms Fai said...

memang patut cuba pun... isteri yg bekerja ni nk masak pun kena pantas... hihihi ;)

faridah nazurah said...

nampak sedap.. haa nanti hulur la kat org di sini :P

faridah nazurah said...

nampak sedap.. haa nanti hulur la kat org di sini :P

EYQASARA said...

waaa rjinnye dye msak.. :D

MISS COFFEE said...

terima kasih..
tolong ,masak untuk aku..hehehe

Puan Kutu said...

ringkas dan sedap..klu ada benda nie mkn dengan nasik panas2 tak payah lauk lain.mabelessss..haha

Fabulous Me said...

Auftttttttttt! Sedap sungguh nampaknye!

Cik Yuyun Nadira said...

woww , ade org cakapkan lelaki y pndai masak adalah lelaki y hensem ! teehee XD

si robot comel said...

boleh jadi calon suami ni,apalagi,isi borang cepat :D

Nava Krishnan said...

nice and yummy with nasi putih, my fav.

era kecik said...

nak try boleh? hehehe

yusuflaili said...

Salam;
Kalau aku ikan bilis yang bersaiz besar sedap dibuat goreng belacan.

BisMi Aishah said...

mudah dan pantas
tp menyelerakan

sis92 said...

wee cik abang bujang main masak2.
nak sikit :)

Mysara Newrie said...

awk masak sendiri ker? wah bagus bagus! ;D

misTeaRed said...

i love anchovies very3 the much lahhh!mintak sikit buleyh?

teha said...

rajin betol die memasak !

Khairiz said...

bestnya..napa x masuk masterchef ??

Razil Tahir said...

sedapnye....
terliur sudah...
XD

Miss Nurul Atikah said...

bez.. da boleh jadi chef ni..keep it up! =)

RinsyaRyc said...

<---masakkan.. lapar.. >,<

kak lang said...

rajinnye la...

Fara E's said...

feewitt , haha

Adylia Qarissa said...

memalam macam nie wat mulut nie meleleh jer huhuuuuuu

laskar pelangi said...

pandai hang masak..=D
best tuuu!

khairul said...

terror org bujang ni

wanamira said...

amboi kemain masak ye. bley wat suami ni. uhuhuk2! CHEF TWO :d

Cik Ice said...

Cam sodap jer..selalu buat kangkung goreng belacan..ni ikan bilis goreng belacan ek..ok nanti boley try!