Pages

Followers

Saturday, 29 October 2011

... tOp 5 #9 - buah pilihan ...

assalamualaikum... hai hoi hoi... macam biasa, setiap hari sabtu saya akan buat entri mengenai tOp 5. kali ni, nak share kepada kamo2 semua mengenai buah-buahan kegemaran/pilihan saya. berikut adalah tOp 5 paling2 saya suke giler....


.: tOp 5 buah pilihan :.
1. honey dew : tempat pertama jatuh kepada honey dew. rakan2 rapat sememangnya akan tahu akan kegilaan saya terhadap buah ini. ada cerita gila pasal saya terhadap buah ini, tapi nanti belakang cerita haa... kemanisan buah betul2 memikat selera saya. sebijik buah pun saya boleh hadap sorang. hehe, buat jus lagi besh. tapi sayang tak banyak kedai yang sediakan jus honey dew ni...

2. manggis : manggis ditangga ke 2. merupakan peberet saya jugak.kat kampung tak ada pokok ni. tapi banyak jiran2 bagi. siap suruh panjat pokok amek. berbakul2 amek, dalam sekelip mata boleh habis. masam2 manis. sangat sedap.... haaaaihhhh...

3. longan : longan berbeza dengan mata kucing ye kamo2 semua. longan mempunyai isi yang lebih manis dan isi yang lebih tebal berbanding dengan mata kucing. memang mencabar nafsu kalau ternampak kat pasar2. tak boleh makan banyak, kang sakit tekak, sebab manis sangat.

4. buah duku : buah duku berbeza dengan saudara mara yang lain seperti langsat,dokong serta duku langsat ( kawin campur ni ), tapi saya lebih suka duku berbanding saudara mara yang lain. suku punya kulit yang tebal, isi yang masam2 manis. perghhh memang sedap. tapi sekarang jarang jumpa. waaaa rindu kat kamo la duku.....

5. tembikai : haaa ni buah biasa yang kita jumpa. belambak kat pasaran. sedap, manis dan berjus. tembikai kuning jugak sedap. sedap dibuat jus. tambah laici perghhhh tebabommmm....

hyz bisik pada kamo : buah-buahan baik untuk kesihatan.amalkan la ye kamo2 semua...

47 comments:

reza al-razi said...

masa kecik2 dulu ak paling benci & fobia tngok tembikai.. asal jumpa tembikai je ak rasa mcm nk muntah.. ak pn x tau knape.. tpi skrg ok dah..

Adylia Qarissa said...

dkna suka makan pisang....nyuuummmmyyyy


meleleh air liur basi tengok manggis :(

syafiqakarim said...

mangga.durian.pisang.
cukup kot.durian minta lebih.haha

serius tak makan honey dew. -.-

orange_gurl said...

wahhh,,,sedap nyer honey dew,,,fev oren jugak! *wink2

ummiarissa said...

semua buah-buahan tu sedap dik...dan yang paling murah setakat ni buah tembikai..

✿ Cik Nisa ✿ said...

sedap yerrrr .

Nizam Aziz said...

ohh honey dew ! my obsession ! hehehe. :P

sabry oppa said...

nasib baek x ade durian! saye dari kecik sampai skrg x penah sentuh durian,, entah kenape.. bau dier yg busuk gler! omg!!!!!!!!!!!!!!!!

PriMadonNa YueZueL said...

tp kan....yg num 5 PY xley mkn lor....hehe...fobia...sesak nafas..yg num 1 sgt best...

ch000tz axoera said...

honey dew tu bau dia yuuurrrrrkkkkk sungguh memuntahkan !!!

::FAIZ FARISH:: said...

aku plak, sgt suke durian. hehe

Rosalia said...

smua suka:) sedapnya duku tu.

♛RaRa♛ said...

woahhhh..sedappp semua tuh tapi paling bestt tembikaiii !!kesukaan rara :P

Puan Kutu said...

sy pun suka honeydew.lalala

faizal mohd said...

aku suka buah ciku dan mangga. :)

Ungu Violet said...

whoaa...dah lama xmamam longan..huhu

Miss Nurul Atikah said...

saye suke buah manggis. Sedap hingga menjuling mataa.. hehee..

Noramira Kassim said...

buah durian tak masuk top5 lar.. :P hehe

Noramira Kassim said...

buah durian tak masuk top5 lar.. :P hehe

White Dove said...

honey dew & extra betik! aiseh...t'liur pula dah baca entry ni. :)

Amy Eleina said...

hehehe..hyz!give me five..hehehe..sama ler.. ^^ terliur bce entry nie.. =="

si robot comel said...

perghh semua tu feveret jugak ni,

Nava Krishnan said...

great pics and fruits are so healthy, should be part of our diet.

Missy Diya said...

wuuu kesukaan saya tiada di top hehehe pi honeydew still blh telan lagi :)

Missy Diya said...

wuuu kesukaan saya tiada di top hehehe pi honeydew still blh telan lagi :)

sis92 said...

sis suka durian..lalala nyum2

ctk said...

ct suka durian,lau dapat makan ngan pulut lg lahhh perghhhhh!!! hahaha

buah laen, buah hati..ahhaha..tetibe =.=

hawiz said...

sedapnyer....suke buah-buahan..!!!

yusuflaili said...

Salam;
sedap semuanya..kegemaran aku pada pic pertama dan terakhir.

Mohd Azrul Aziim said...

hyz: mana durian?

teyhasahaje a.k.a NURUL said...

semua manis2 nie hyz..guane..?? hehe..a.cu suke buat longan uh..dgn tembikai susu.mang feberet..:)

diana said...

semua buah yang kamu suka adalah buah yang akak suka..
adakah kita adik beradik..???



wakakakak

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

sedapnye buah buahan . hehe :)

NAZRUL AZAT said...

buah dadu ?? :-)

Judiene said...

Hyz, aku pun suka gilak sama honeydew.
Memang sebiji tu tak boleh share ngan orang lain, kalau tak, tak cukup.
Hehehe.

hibari said...

suke honey dew juga.!!
terasa aman dunia bile makan ia.
pashta =)

~Nana BamBam~ said...

buah tembikai mmg suka makan :)

misTeaRed said...

alaaaaaaa....jagung xde ke? hihihi

misTeaRed said...

eh...lain ea longan ngn mata kucing...slalu nmpk org jual air longan...xpnah rasa...xberani..nnt xabes...honey dew mmg sodap...buat juice sdp...hehehe

era kecik said...

ee.. terliurnya.. teringin plak nak makan..

aiman fanboy k-pop said...

errrkkk...mengidam nih...:p

EmpayarUtama said...

Aku selalu beli limau manis simpan dalam petiais best wooo. Errr sebelum lupa hehe anda ditag : http://empayarutama.blogspot.com/2011/10/mengaku-sebab-dah-kena-dua-kali.html

My SweetPea said...

Suka sangat suka manggis tapi....sy allergic dgn buah tuh....kalau makan nanti mesti bengkak bibir....jadi macam angelina jolie...hahahhaaha

Niza Romli said...

haihhh...baru 5! akk suka semua jenih buahh. hihi

♥Aien Najwa♥ said...

waaa..sumer sy suker..paling minat yang 1'st tuler..=) herm, lagi satu boley kurangkan kolestrol..

Run Away said...

tembikai best.....;d

cik nur said...

kalo nur semua buah pun nur suka kalo dah nama nya buah la kan :)