Pages

Followers

Saturday, 21 January 2012

jOm masak bersama chef hyz - ayam masak ungkep

assalamualaikum.. hai hoi hoi.. semalam aku tak tahu nak masak apa. dalam peti cuma ada sotong dan ayam. sayur pulak ada pucuk paku yang nak reput dah ~ ni kije incik osmet dia ni kalau p pasar semua benda dia nak rembat masuk troli. pastu jadi perhiasan dalam peti sehingga benda tu aku campak ke tong sampah. ~aku tak makan pucuk paku ye kamo2.


petang semalam tu aku call mak aku tanya resepi apa yang besh untuk aku masak. mak aku cadangkan buat ayam ungkep. ni resepi jawa kalau tak silap aku. so, orang2 johor kompom tahu menu ni kan? so, aku ape lagi selongkar dapur cari2 bahan. dah jumpa semua apa tunggu lagi? jom masakkkk....


.: ayam masak ungkep :.
setengah ekor ayam
1 1/2 labu bawang besar*
4 ulas bawang putih*
2 inci halia*
2 inci kunyit hidup*
7 biji cili padi ~suka pedas boleh tambah lagi*
4-5 sudu besar ketumbar*
1/2 sudu kecil jintan manis*
( * bahan2 dikisar halus )
2 batang serai
garam
mak aji ~ kalau nak letak
gula
air

.: cara buat :.
1. tumis bahan2 kisar sehingga naik bau
2. masukkan serai yang dititik dan tumis lagi
3. masukkan ayam dan gaul2 seketika
4. masukkan air paras ayam ~ tak terlalu banyak dan tak terlalu sedikit
5. agak nak mendidih, masukkan garam, mak aji~ kalau suka dan sedikit gula
6. biarkan kuah itu kering ala2 rendang basah, siappp
aku snap gambo kat kuali je. hahah malas punya pasal!




29 comments:

sabry oppa said...

wah! sedapnyeee...
rase macam lapar pulak...
banyak dah resepi...
ungkep? ade maksod x?
hahahahaha

hawiz said...

a'ah..ungkep tu aper?

khairul said...

yummy

yad'z said...

opkosss tauuu... <--- anak jawer nieh.. huhu... ala korang, unkep laaa... tak kan tak tauu.. huhu.. *tatau nak eksplain cam ne* =P

chegu abbas said...

yuummmmyyy jugak lah,,,,macm @khairul

pykapikot said...

ee . sedapnye . meh hantar kedat arau sikit . huhu . pyka tak blik selangor cuti raye cine nie :'( sedih je , eh eh , macam ayam masak rendang lah .

Rapunzel Cikilolo said...

sikit... masakkan utk aku. aku tak reti masak. wahaa ~!

TiraPengemis said...

ok...ble nk sign contract jd chef saya? hehe...

remyhazza said...

wa.....
pandai nyer hyz masak... kalau ade lebih...antar cikit !

roza said...

SODAPPPPP!!

Ungu Violet said...

rajin masak anak omak nih...bertuah laa sape yg dapat...hikhik

Cik tikah said...

masuk masterchef la hyz. hehehe

dear yayah said...

ungkep? xde nme lagi simple ke? hehehe,.. sedap2

Ujie said...

a'ah..ni masakan Jawa. 'ungkep' tu bahasa Jawa lah..

Ujie said...

tapi lupe apa maknanya..samada rebus atau perap. ^__^

Puan Kutu said...

wah cikgu,cayalah terer tu masak ayam ungkep lg..nasib baik ai dah kawen.muahaha..

Koding said...

Guru yang serba boleh...

~Nana BamBam~ said...

sodap makan ngan nasi putih panas2..huhu

Joe_Hans said...

aku masak ungkep, tapi warne terang sikit dari ungkep kau hyz... :)

sharul izam said...

boleh masuk master chef second season ni

Saddila said...

huiyoo dia masak . terror . respect :))

LaLa said...

pelik beno nama resipi tu :D

si kiut lavender said...

eh,,,dah boleh masuk masterchef utk musim akan dtg nih..:)

CekbOlat-bOlat said...

xhntar kt bolat !

hazz death said...

aigoo.. ko mo jadi osmet ak x?.. haha.. ble tlg msakkn ntuk ak.. mls pnya psl.. haha

Edy Fee said...

ungkep? mcm kari je...bhasa ape tu.ehhehe

--------- tamau kawan sebab tak botak...botak la tu..pendek

eddy syrol said...

aku baca nama UNGKEP tu dah tau dah jawa dia..hehehe

Juliet_iRa~" said...

ni y mkn dgn nasi ambang ek?heee ;p

berbakat!

White Dove said...

nice! :)