Pages

Followers

Wednesday, 11 January 2012

jOm masak bersama chef hyz - siput sedut masak lemak cili padi

assalamualaikum.. hai hoi hoi... dah lama tak update entry dapur bujang kan? semalam, kuar p beli barang2 dapur ngan incik osmet kat carrefore wangsa maju. first time shopping kat sini ekceli. so, semalam beli la sayur2, ayam, sotong dan siput sedut@siput belitong. jarang jumpa siput sedut ni kat kL. semalam ni pun incik osmet yang nak makan. aku pun oke je, sebab siput tu dah bersih dah....

alkisahnya balik rumah tu, aku suruh la incik osmet bersihkan siput tu. dia cakap dia tak tahu, so aku ajarlah macam mana nak buat. just potong bontot siput tu je. osmet sorang lagi aku suruh p beli santan. aku pulak siap2 tumbuk bahan2. tak sampai 5 minit incik osmet cakap " susahnya lah nak siang siput ni. tak payah lah makan siput! " a'ah kepala otak ko. dasar malas..... baru ko tau camne seksa nak siang seketul2 kan? pas siang aku seksa dia sambung tumbuk bahan2 pulak sebab aku malas. hahahaha dah jom tengok resepi pulak...

.: siput masak lemak cili padi :.
4 ulas bawang putih
1 labu bawang besar
kunyit hidup ~ aku tak pandai nak ukur (ikut suka)
2 biji buah keras
20 biji cili padi
3 batang serai ~ sebab serai aku kecik2 kalo beso guna 2 pun cukup..
santan cair
santan pekat
garam
asam keping
sedikit gula
mak aji ~ kalau nak letak
siput

.: cara buat :.
1. basuh bersih2 siput tu
2. tumbuk@ kisar bawang putih, bawang besar, buah keras, cili padi dan kunyit hidup ~ aku tumbuk ngan lesung
3. masukkan santan cair dalam periuk dengan api perlahan dan masukkan bahan tumbuk@ kisar tadi
4. pastu masukkan serai yang dititik
5. agak nak mendidih tu, masukkan siput
6. masukkan garam, asam keping sedikit gula dan mak aji ~ kalau nak
7. masukkan santan pekat, tunggu seketika, siapppppppp

memang layan la makan panas2 dan pedas2 pulak tu. meleleh peluh time makan. fuhhhhhhhhhh

28 comments:

Anum said...

wow sedapnya

Radin87 said...

Wowowow...
nampak sedap. nak sikit, nak sikit..
hehehe :P

Cik tikah said...

ya ALLAH. sdpnya :)

si robot comel said...

dah terliur ni,haih, nak boleh?

diana said...

tak baik goda2 akak dengan siput sedut macam ni tau..akak dah la bini orang...

muahahahah

~ miSs rAkinAh ~ said...

sedap ye~~~~
^__^

Aishah Jahirah said...

fail nk menyedutnye...kui2

Rapunzel Cikilolo said...

makan kedai tak payah siang pun. hahaha

sabry oppa said...

sedap!

Umar Kadir said...

wah! xpernah makan sebab kalau ada pun akan skip menu ni! haha

Niza Romli said...

waa.....aku suka sgt siput nih...slurrppp

PopkoRn said...

febret den neh..!

Edy Fee said...

wah sedapnye...tapi klau makan mentah lg ok.haaha kidding jew..ehhe

Edy Fee said...

pandai gak ko masak...aku masak terus jd x edible

Pink Tulip said...

terliuq tengok...lama da tak makan siput sedut

Ungu Violet said...

wow manyaknye cili padi....berasap giler nih...hihi

chinta qiela said...

sedap tu !

Fabulous Me said...

Syiok habis!

CekbOlat-bOlat said...

errkk?? ==" bolat tak mkn siput sedut nii.. mse nk sedut takuttt ! rse geli kt lidah.. muehehhehe

fatin amalina husna said...

huh..lma dpur bjang dya x berentry kan..haha..

x pnah mkn sput sdut..huhu..

Puan Kutu said...

wah mabeles cikgu pandai masak cili padi,pastu berlagak chef uruh2 housemate u siang n tumbuk2..

sy tak suka siput sedut sbb tak pandai nak sedut.bila sedut selalu fail,pastu nti sy meradang..kesian kan?hahaha..

m!3yr4h_LolLy said...

pergghh. meneleh air liuq. masakan kegemaran to. kalau balik kampung kat johor, mesti bawak balik siput. beli banyak2. best la

Firdaus® said...

aikk..tunjuk hasil yg dah masak je ke?cara2 memasak tak de?huu

AwieKashi said...

krik3...hahaha...
style lah....aku pun lama tak masak tolong mak aku macam nie

Pink Diary said...

shopping kat wangsa maju, dah dekat dah tu dgn umah akak. dulu slalu shopping care4 lepas keje. rindu la pulak kat wangsa maju

Adylia Qarissa said...

dkna tak pandai makan siput sedut ;(

pykapikot said...

wahh . sedapnye . pandai gila masak , ase cam lapar pulak . hehe

Original CikTeddy said...

ngee..x penah mkn lg kot..x sanggup den mnelan :D