Pages

Followers

Friday, 10 February 2012

10 perkara - tOp 10 penyakit akibat rokok!!!

assalamualaikum... hai hoi hoi... lama tak buat untuk label 10 perkara. tapi kali ini 10 perkara lari sikit dari kebiasaan. sebelum ni, 10 perkara menyentuh tentang diri aku kan? so, kali ni nak buat tentang bahaya rokok pulak. sempena hari jumaat ni, moga2 si perokok tegar yang membaca, dapat hidayah la untuk berhenti merokok. hehe


.: 10 perkara : tOp 10 penyakit akibat rokok!! :.

1. penyakit jantung/strok - "sudden death"

2. kanser paru2 - paru2 tersumbat dan rosak akibat kandungan nikotin yang banyak pada setiap batang rokok.

3. kanser mulut - kerosakan di bahagian mulut, gusi dan gigi

4. osteoporosis - rokok dapat menyebabkan kerapuhan tulang sehingga 80% dan sakit tulang belakang.

5. psoriasis - kerosakan di bahagian kulit, gatal, bersisik dan kemerah-merahan

6. kemandulan - merokok menyebabkan kualiti sperma anda merosot seperti isi padu sperma, mobiliti dan struktur morfologi sperma.

7. impotensi - kegagalan alat seksual lelaki/wanita dalam aktiviti seks ( disfungsi eraksi ) - mati pucuk

8. kanser perut - dibahagian perut turut menerima kesannya serta memberi kesan buruk dalam proses pencernaan

9. katarak - para perokok memiliki risiko 40% lebih tinggi menderita katarak dan gangguan mata termasuk degenerasi makula

10. kerepot - masalah penuaan akibat kurangnya protein dan vitamin A akibat dimamah nikotin dan bahaya lain dalam rokok. ~ patut aku sentiasa muda. sebab tak merokok!!


hyz bisik pada kamo : bakar duit!

22 comments:

Adylia Qarissa said...

gambar tu menakutkan dkna tapi tak cukup menakutkan bagi penggemar rokok...hehheeeeee

chinta qiela said...

memang bahaya , tapi tak tau lah kalau orang yang hisap rokok tu macam mana kan (:

oktant said...

Merokok ni lebih banyak keburukan aje, kan? Hehe...

Nurhasliza Jeffry said...

Menakutkan. Geli. Huhu.

shida'R said...

katakan TAK NAK!

Ahmad Sabree said...
This comment has been removed by the author.
Ahmad Sabree said...

nasib baik saye x terlibat dengan ini semua..saye ade 1 fobia dari kecik.. iaitu x pernah pegang rokok , kotak rokok n benda yg kene ngene lah dengan benda alah ni.. walaupun ayah saye seorg perokok... family akan cuba takotkan saye dengan menunjukkan kotak rokok depan mate saye.. saye akan lari or jerit! aarrrgghhhh!!! geli & jijik... kawan2 skola pun same.. dorang usik sampai saye masuk dalam sungai gare2 ketakotan akan kegelian rokok.. mase pementasan lakonan pun ade.. cikgu suruh buat gaye seorang yg sedang menghisap rokok... saye tak nk n terus mintak tukar watak... satu hari ayah buang puntung rokok dalam bilik air.. saye rela tunggu mama basuh bilik air n saye x mandi sampai bile air tu bersih.. so, x ade sape2 lagi buat benda tu di rumah...tiada n tidak akan wujud istilah rokok dalam hidup saye... ish! geli laaa...

p/s : selalu berdoa supaya ayah cepat2 berhenti merokok.. dah ckap, dah tgk iklan. tp same je.. melainkan doa yg x putus2...

Princess Nusy said...

so..janagan merokok..huhu ^^

emy zulaiha said...

ngerilah..kesiankan para-para perokok..mujur hyz tidak! katakan tidak pada hyz! eh silap...pada rokok :)

mieza said...

menakutkan laaa gmbar mulut tuu.
eiii

Ayie Abas said...

gambar paling atas tu mcm pernah tgok jer...hehe3 lekat kat kotak pun org beli lagi...tak takut mereka tu.

Pahlawan Kucing said...

Selamat aku tak merokok

chemay said...

hyz mesti tak merokok kan?
nice!
:)

miranadia said...

kanser mulut...takut doe tgk gmbr tu

sharul izam said...

cakap je ape tentang rokok ni dah dahx bagi kesan sangat...tapi bile kene batang hidung..."menyesalnya aku"..ish2

LuVidA^^ said...

mntak2 perokok sume cpt insaf..amin

Juliet_iRa~" said...

mmg bakar duit..

harap2 perokok ni insaf la tgk gambar ngeri tu..wuuu

Fezul Fadhley said...

SAY NO TO ROKOK! hihix

d said...

kunjungan pagi sob dan comment pagi . comment back and visit back .

Puan Kutu said...

walaupun sedar bahana rokok tp perokok tegar tetap tak pandang ini semua.mereka tak punya rasa takut tetapi rasa bangga dan leka dengan dunia mereka sendiri lalu merasakan diri meraka macho..haha

NAL said...

Alhamdulillah sebab NAL x terjebak dgn xtvt ni..sgt2 merbahaya..Hyz, pnah cube x?

TiraPengemis said...

geli tgk...huhu