Pages

Followers

Friday, 8 June 2012

jOm masak bersama chef hyz - pulut mangga a.k.a manggo sticky rice

Assalamualaikum... hai hoi hoi.... lama aku tak share resepi kan? oke hari ni aku nak share resepi pulut mangga @ mango sticky rice... aku baru lepas buat ni tadi..


.: Pulut Mangga / Mango Sticky Rice :.
beras pulut
1 mangkuk santan / 1kilo santan
garam
gula
daun pandan

.: cara buat :.
1. rendamkan semalaman beras pulut 
2. toskan, kemudian sediakan bekas kukus..
3. apabila tempat kukus dah panas, masukkan beras pulut yang telah ditos tadi... ~ aku lapikkan tempat pengukus dengan daun pisang dan kukus selama 25 - 30 minit, dan tambah daun pandan kat beras pulut itu.
4. angkat pulut tadi, dan masukkan ke dalam bekas yang besar...
5. campurkan setengah mangkuk santan, gula dan sedikit garam, kemudian gaulkan bersama pulut itu tadi... gaul rata.
6. kemudian, kukus semula pulut itu selama 15-20 minit.
7. keluarkan pulut itu, dan masukkan dalam bekas tadi... campurkan baki santan, tambah sedikit gula dan sedikit lagi garam...
8. setelah pulut sebati dengan santan, gula dan garam, kukus semula selama 15-20 minit.. 
9. siap untuk dihidangkan...

.: sos santan :.
semangkuk santan
gula
garam
daun pandan

.: cara buat :.
1. campurkan kesemua bahan dalam periuk dan didihkan atas api yang kecil.
2. gaul sebati sehingga santan pekat, dan gula larut...
3. untuk bagi santan lebih pekat, boleh ditambah 1sudu tepung jagung
4. sedia untuk dihidangkan bersama pulut dan mangga.


14 comments:

NAL said...

wah, sedap ni. Memang favourite NAL.

siti_naqiah said...

perff sedap..should try ni ! :D

ctk said...

suka mango....xprnh cuba lg mkn cmni..hehe

LaLa mhdnor said...

wow, mesti lemak giler kan.
ada mangga lagi, sedap. pos sikit.

cikwahidaidris said...

okayy, terliur, trima kasih ! ;p

shida'R said...

uhhh..mmg seluttt lah dgn hyz..tah2 hyz lg terer dr shida bab2 masak nih ^_^

Rapunzeel Cikilolo said...

feveret aku! nak sikit ;)

m!3yr4h_LolLy said...

belum pernah mencuba. perrghhh. boleh meleleh tengok nie

zana said...

my feveret tu :)

EmpayarUtama said...

Saya nak mangga dia je :)

Puan Kutu said...

sy spesis tak reti nak makan pulut dengan mangga.dengan kari bolehlah.haha..

tp solute,sy yg pmpuan nie pun tak reti masak pulut.kihkih..

KorN said...

pulut mangga? macam peliks jer.. huhuhu.. serius pes time dgr..

tirahzairi said...

sedapnyeee...lme xmkn...huhu

Anonymous said...

sedapnya.... siam sangat kan...